נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

בחינת חוק ההתיישנות בתיקי רשלנות רפואית

עורך דין רשלנות רפואית

מושג ההתיישנות מבוסס על כך שניהול משפט לאחר תקופה ארוכה מהווה משימה בעייתית בגלל הקושי להשיג ראיות ועדויות מבוססות. בתיקים שעוסקים ברשלנות רפואית גם אין אפשרות מהימנה לבחון את הסטנדרטים שרלבנטיים למועד האירוע – בחינה הכרחית לשם הוכחת רשלנות רפואית. תיקי רשלנות רפואית מתיישנים, באופן רגיל, שבע שנים לאחר האירוע המדובר או התפתחות התובענה.

 

מרוץ ההתיישנות

מרוץ ההתיישנות הוא דימוי לשעון עצר, שמופעל במועד התפתחות התובענה ומונה את הזמן שחלף מאז ומקצה שבע שנים להגשת תביעה אזרחית. התפתחות התובענה אינה בהכרח מקבילה למועד שבו אירע האירוע הרשלני – לדוגמה, במקרים שבהם התפתח סיבוך עקב רשלנות רפואית והוא הפך לאחר כשנתיים לבעיה רפואית חמורה ונפרדת. במקרה כזה, מרוץ ההתיישנות מתחיל רק לאחר אבחון הבעיה הרפואית הנוספת – כלומר שנתיים לאחר מועד האירוע הרשלני. חשוב לזכור שהתיישנות דיונית, שקצובה בשנים, היא טענה שעשויה לעלות בבית המשפט מטעם הנתבעים, אבל אם היא אינה עולה כלל, ייתכן דיון בתיק רשלנות רפואית גם לאחר תקופת ההתיישנות.

 

מה אומר חוק ההתיישנות?

חוק ההתיישנות הישראלי מקציב תקופה של שבע שנים להתיישנות של כל מקרה שעניינו אינו מקרקעין. החוק קובע ששבע שנים הוא המועד שלאחריו יהיו הנתבעים מוגבלים בהגנה מפני טענה של רשלנות רפואית, משום שזו תקופה בה יכולות עדויות להיות מושפעות מהזמן שעבר ומשכחה טבעית, ראיות יכולות להיעלם או להינזק ובשל קצב ההתקדמות המדהים של עולמות הטכנולוגיה והמדע הרפואי, עלול להיווצר מצב בו יתגלה קושי של ממש למצוא עדויות מדויקות  על הסטנדרט שהיה נהוג לפני שנים. בנוסף, חוקי ההתיישנות מבקש להגן על בית המשפט מפני עומס שמקורו בתביעות היסטוריות, כדי לאפשר למערכת להתמקד בתביעות עדכניות.

 

חריגים בהתיישנות רשלנות רפואית

חוק ההתיישנות מתייחס באופן ספציפי לתיקים שעוסקים ברשלנות רפואית, משום שאלה מקרים שבהם הפער בין המאורע הרשלני למועד התפתחות התובענה עלול להיות ניכר. בין החריגים, שעולים במסגרת החוק ניתן למנות מקרים של רשלנות רפואית שגרמו נזק למטופל קטין: במקרים כאלה, מרוץ ההתיישנות מתחיל רק בהגיע הקטין לגיל בגרות. במקרים בהם הנפגע לוקה בנפשו או בשכלו ואינו יכול לדאוג לכך עצמאית, יחל מרוץ ההתיישנות במו עד מינוי אפוטרופוס. גם במקרים בהם התוודע המטופל לנזק שנגרם עקב טיפול רשלני, רק תקופה ארוכה לאחר מועד הטיפול הרשלני. כאן, כאמור מתחיל מרוץ ההתיישנות רק לאחר גילוי הנזק והקשר שלו למקרה הרשלנות הרפואית. גם במקרים של מעורבות איומים או ניסיון השתקה אחר של המטופל שניזוק – תתארך בהתאם תקופת ההתיישנות.

 

לסיכום

חוק ההתיישנות מושפע מגורמים רבים ועל כן, מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע מורשה ומנוסה, במקרה בו חושדים באירוע של רשלנות רפואית. עורך דין מומחה בתחום יידע לייעץ לכם לבחירת דרך הפעולה הנכונה עבורכם.

רשלנות רפואית

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא עריכת דין
חוק ניירות ערך
חוק ניירות ערך

עולם ניירות הערך הוא עולם ענק בעל זרועות רבות ואפשרויות בלתי נגמרות. כדי להסדיר את העולם הזה ולהכניס אותו