נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם ניתן להכשיר טאבון שנמצא בגינת הבית

תנור בחצר

האם ניתן להכשיר טאבון שנמצא בגינת הבית? אחת השאלות הרלוונטיות ביותר לטאבון היא שאלת ההכשרה: בעוד בתנורי אפייה ניתן לחלק לתא חלבי ותא בשרי, בטאבון זה לא ממש כך. לפעמים אנו רוצים להכין בו בשר, ולפעמים לאפות בו פיצה. איך להכשיר כל חלק בטאבון? עטרת אונליין במדריך מיוחד.

 

האם ניתן להכשיר טאבון שנמצא בחצר?

כולנו אוהבים אוכל. תחביב מולד, אוניברסלי, אולי היחיד שמשותף לכלל האנושות. אוכל גורם במוח לשחרור של דופמין, מוליך עצבי האחראי על תחושת עונג ותגמול. אוכל שומני גורם גם לשחרור של סרוטונין, שאחראי על אושר והרגשה טובה. האהבה לפיצה ולאנטריקוט משותפת לדתיים ולחילונים, מכל מוצא ועדה.

הבעיה עבורנו, שומרי הכשרות, היא הצורך להחליט – פיצה או אנטריקוט? בשרי או חלבי?

ישי ורות הם זוג שומרי תורה ומצוות, שעבורם טאבון הוא חלק טבעי מגינת הבית. "בחרנו להגדיר את הטאבון כחלבי, השתמשנו בו בהנאה, וכעת מתחשק לנו להכין בו צלי בשר", מספרים רות וישי. "מצאנו את עצמנו שואלים – האם ניתן להכשיר טאבון שנמצא בגינת הבית? ואיך עושים את זה?"

לכל שאלה יש תשובה, ואנחנו שמחים לשתף אותה כאן לטובת כל שומרי הכשרות שטאבון הוא חלק משגרת הבישול שלהם.

 

כל מקרה לגופו

לפני שנתחיל חשוב לנו להדגיש: המדריך הנ"ל אינו תחליף לשאלת רב. אנו מסבירים באופן כללי איך ניתן להכשיר טאבון, אבל בכל מקרה יש לעשות שאלת רב ספציפית.

 

3 חלקים בהכשרת טאבון

1.    ניקיון

כשמדובר בטאבון שנמצא בחצר, אנו נוטים להקל בעניין הניקיון. אחרי הכל זה לא ממש אצלנו במטבח. אבל בין אם מדובר בטאבונים לבית או טאבונים לגינה – לצורך ההכשרה אנו חייבים לבצע ניקיון יסודי ומדוקדק.

 

2.    ליבון

כעת הגענו לשלב העיקרי בהכשרה: שלב הליבון. נבדיל בין 2 סוגים של ליבון: ליבון קל וליבון חמור.

 

סוג הליבון ליבון קל ליבון חמור
 הגדרה ליבון קל מועיל יותר מהגעלה אך לא מספיק למה שבוודאות צריך ליבון. כל מה שצריך ליבון בוודאות, כמו כלי שנטרף או כלי חמץ שרוצים להשתמש בו לפסח.
איזה חלק בטאבון להכשרת חלל הטאבון לפי חלק מהפוסקים, הכשרת אבן השמוט/ צלחת הברזל שעליה מונח המאכל, מחייבת בכל מקרה ליבון חמור.

הכשרת התנור מטריפה / לפסח מחייבת בכל מקרה ליבון חמור.

טמפרטורה –          דעה אחת: כטמפרטורת הבישול

–          דעה נוספת 350-400 מעלות

–          דעה נוספת – ליבון באש עד שאם יניחו בצד השני של הכלי נייר הוא יישרף

–          כ-400 מעלות ומעלה

–          עם אש גלויה

איך נבצע לרוב, פשוט להפעיל את הטאבון על חום גבוה למשך כשעה / עד שהוא נקי לחלוטין ואבן השמוט מלבינה נפעיל את התנור על חום מקסימלי למשך כשעה, או שנשתמש בברנר כדי ללבן את החלק הדרוש באש גלויה, עד שיוצאים ניצוצות (למשל מאבן השמוט)

 

נשים לב שלפי חלק מהדעות (הספרדים בעיקר), אפשר להסתפק בהגעלה לחלקים מסוימים בטאבון, ואין צורך בליבון.

 

3.    מנהג האשכנזים

  • לפני מנהג האשכנזים, בכל מקרה אין להעביר כלים מחלבי לבשרי מחשש לבלבול.
  • יש פוסקים המתירים לעשות זאת תוך סימן היכר, למשל – לא לבשל בשרי ישירות על טאבון שהוכשר מחלבי לבשרי, אלא דווקא בתוך סיר וכו'.

השתדלנו לענות על השאלה: האם ניתן להכשיר טאבון שנמצא בגינת הבית. בכל מקרה חשוב לבצע שאלת רב ולנהוג בהתאם להוראות. העיקר שנשתמש בטאבון לדברים טובים, בכשרות בבריאות ובתיאבון!

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא לבית ולגינה
חדר אמבטיה מעוצב
עיצוב חדר האמבטיה

חדר האמבטיה הוא החדר הפרטי והאינטימי ביותר בבית. חדרי הבית האחרים מיועדים ליצור תחושה של ביחד, או לשרת תכלית