חרדה אצל הילדים – השפעות ההורים ואיך לטפל

חרדה היא התגובה הטבעית של גוף האדם ללחץ. זו תחושה של פחד או חשש מפני הבאות: היום הראשון בגן או בבית הספר, עמידה בפני קהל, או הצורך לדבר עם אנשים חדשים, עשויים לגרום לילדים רבים וגם לאנשים בוגרים לחוש פחד ועצבנות.

ילדים מחפשים מידע על אופן הניתוח של מצבים דו משמעיים דרך הוריהם. אם הורה נראה חרד ומפוחד באופן עקבי, הילד יקבע שמגוון תרחישים אינם בטוחים עבורו.

ישנן עדויות לכך שילדים להורים חרדים נוטים להפגין יותר חרדה בעצמם – תוצר סביר של שילוב בין גורמי סיכון גנטיים והתנהגויות נלמדות. במאמר שלפניכם נסביר מהם תסמיני החרדה בילדים, איזו השפעה יש להורים על רמות החרדה של ילדיהם וכיצד ניתן לטפל בחרדה של הילדים כדי לצמצם אותה.

 

כיצד חרדה באה לידי ביטוי אצל ילדים?

מכיוון שילדים ובני נוער לא מספרים לעתים קרובות להוריהם על מה שהם חווים, הורים רבים אינם יודעים שילדיהם נאבקים עם חרדה.

להלן רשימת תסמינים שעשויים להעיד על כך שילדכם סובל מחרדה. הם כוללים:

  • כאבי ראש
  • כאבי בטן
  • מצוקה גופנית (כאשר הם לא מצליחים לומר במילים איך הם מרגישים)
  • לא רוצה ללכת לבית הספר
  • טוען שאינו מרגיש טוב לעתים קרובות
  • נסיגה מאינטראקציות חברתיות
  • בעיות שינה
  • פחדים מוגזמים
  • דאגות מוגזמות
  • אי שקט
  • יתר לחץ דם
  • תמיד בחיפוש אחר דברים שעלולים להשתבש
  • חרדת ביצוע

 

כיצד ההורים משפיעים על רמת החרדה של הילד

זה יכול להיות כואב להודות שלמרות הכוונות הטובות שלכם אתם עלולים למצוא את עצמכם מעבירים את הלחץ שלכם לילדכם. אבל אם אתם מתמודדים עם חרדה ומתחילים לשים לב שילדכם מציג התנהגויות חרדות, הדבר החשוב הראשון הוא לא להיקלע למערבולת האשמה.

ניתן ליישם אסטרטגיות שונות כדי להבטיח שלילדיכם יהיו כלים מתאימים להתמודדות עם מצבים מעוררי עקה . זה אומר לנהל את הלחץ שלכם בצורה יעילה ככל האפשר ולעזור לילדיכם לנהל את שלהם. אם ילד נוטה להיות חרד, מועיל לזהות זאת בשלב מוקדם וללמוד את האסטרטגיות להתמודד בהקדם האפשרי.

 

כיצד ניתן לטפל בחרדה של ילד בעזרת טכניקות לניהול מתחים

חלק גדול מהטיפול בילדים הסובלים מחרדה כרוך בלימוד ההורים לפתח סיבולת ללחץ.

זה יכול להיות קשה מאוד להעביר לילד שלכם תחושת רוגע כשאתם נאבקים בהתמודדות עם החרדה שלכם בעצמכם. איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, כמו פסיכולוג (ובפרט פסיכולוג המתמחה בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי) או פסיכיאטר, יכול לעזור לכם לעבוד בשיטות של ניהול מתח שמתאימות לצרכים הספציפיים שלכם.

כשאתם לומדים להתמודד בצורה בריאה עם לחץ, אתם למעשה מספקים דוגמה מועילה לילדכם, שלוקח רמזים מאופן התנהלותכם – כיצד להתמודד עם מצבים של אי וודאות או ספק.

אם, למשל, אתם עובדים על חשיבה רציונלית בתקופות של לחץ, אתם יכולים לתרגל את אותם כישורים עם ילדכם בכך שתאמרו לו או לה: "אני מבין שאתה מפחד, אבל מה הסיכוי שמשהו מפחיד כמו שאתה מדמיין באמת יקרה?"

 

הסבירו את החרדה שלכם

אמנם אינכם רוצים שילדכם יהיה עד לכל רגע חרד שאתם חווים, אך אינכם צריכים לדכא ללא הרף את רגשותיכם.

זה בסדר ואפילו בריא שילדים יראו את ההורים שלהם מתמודדים עם לחץ מדי פעם, אבל חשוב גם להסביר למה הגבתם כפי שהגבתם. הדיבור על חרדה בדרך זו מעניק לילדים אישור לחוש לחוצים מפעם לפעם, ומעביר את המסר כי לחץ ניתן לניהול.

אם אנו מרגישים שאנחנו צריכים להגן ללא הרף על ילדינו מלראות אותנו עצובים, כועסים או חרדים, אנו למעשה משדרים לילדינו מסר שאומר שלא לגיטימי שהם ירגישו את הרגשות האלה, יבטאו אותם, או יסתדרו איתם, אז אנחנו באופן מסוים, גם נותנים להם אינדיקציה לכך שאין דרך לנהל את המצבים הללו כשהם קורים.

 

מה שפת הגוף שלכם מלמדת את ילדכם?

נסו לשמור על התנהגות שלווה וניטרלית מול ילדכם, גם כשאתם עובדים על התמודדות עם לחץ וחרדות. זאת על ידי מודעות להבעות הפנים שלכם, למילים שאתם בוחרים להשתמש בהן, ועוצמת הרגש שאתם מביעים. כל אלו חשובים מאוד מכיוון שילדים הם כמו ספוג  – הם קולטים הכל.

 

ילד מצוברח בשחור לבן

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram